A csontritkulás megelőzése – Cselekedjen most, hogy később könnyebb legyen!

Az emberi szervezet vázát alkotó rendszer folyamatos átalakuláson megy keresztül – épül, bomlik, a teljes állomány körülbelül 10 százaléka évente kicserélődik. A csontképzés-csontbontás folyamata egy idő után azonban kibillen egyensúlyi állapotából, és elmozdul a csontvesztés irányába. A szilárdságot és keménységét biztosító ásványi anyagok mennyiségének csökkenésével kialakul az oszteoporózis, vagyis a csontritkulás. Ezt a folyamatot azonban nem kell – és nem is szabad – ölbe tett kézzel végignézni.

A csontritkulás Magyarországon közel 1 millió embert érint, a betegséghez köthető törések száma pedig évente körülbelül 80 ezerre tehető. A kor előrehaladtával fokozatosan nő a kialakulásának az esélye: a 60–70 évesek mintegy egyharmadát, a 80 éven felülieknek pedig kétharmadát érinti világszerte. Sokan azt gondolják, hogy a csontok elvékonyodásával és törékennyé válásával járó betegség kizárólag az idősebb generáció problémája. Ez azonban tévedés. A folyamat akár már 35–40 éves korban elkezdődhet.

A csontritkulás világnapja a WHO indítványára 1999 óta minden évben október 20-án van. A kezdeményezés célja, hogy felhívja a figyelmet a „néma kórként” is emlegetett betegség kockázati tényezőire, megelőzési és kezelési lehetőségeire.

A csontritkulás megelőzése, diagnosztizálása és kezelése létfontosságú kérdés!

Az oszteoporózis egy alattomos betegség. Az esetek többségében semmilyen tünetet nem okoz, ezért általában csak egy baleset során bekövetkező csonttörés után válik nyilvánvalóvá az elváltozás. Sajnálatos tény, hogy a felvilágosítás hiánya miatt a rászorulóknak csupán a töredéke kerül ellátásra, az oszteoropózis okozta csonttörések szövődményei miatt pedig sokan vesztik életüket.

Az egész országot behálózó ellátórendszernek köszönhetően minden rászoruló számára biztosítják a szűrést, a diagnosztikus és terápiás tevékenységek hozzáférhetőségét. Amennyiben Ön elmúlt 50 éves, érdemes felméretnie csontszerkezetének az állapotát, a csonttömegcsökkenés folyamatának pedig tudatos életvitellel parancsolhat megálljt!

Tegyen a csontritkulás megelőzése érdekében!

1. Fogyasszon kalciumban gazdag táplálékokat! Egy felnőtt szervezetnek naponta körülbelül 1000 (oszteoporózissal diagnosztizált betegeknek 1500) milligramm kalcium bevitele ajánlott. Ennek biztosításához a tejtermékek mellett ásványi anyagokban gazdag halakat, olajos magvakat és hüvelyeseket érdemes enni, valamint étrendkiegészítő készítményeket is segítségül lehet hívni.

Óvatosan a fogyókúrával! Az egyoldalú táplálkozás a csontépítés folyamatához nélkülözhetetlen hatóanyagok hiányát eredményezheti.

2. Figyeljen oda a D-vitamin-bevitelre! A táplálékokkal elfogyasztott kalcium felszívódásához D-vitaminra van szükség. A csontanyagcseréhez nélkülözhetetlen vitamin biztosításához minden nap 15–20 percet tartózkodjon a napon (szem előtt tartva az aktuális UV-sugárzást), ha pedig szükséges, támogassa a szervezetét vitaminkészítményekkel – ősszel és télen erre érdemes fokozott figyelmet fordítani.

3. Intsen búcsút a káros szenvedélyeknek! A dohányzás, a szeszes italok, valamint a koffein fogyasztása negatív hatást gyakorolhat a kalcium beépülésére, ezért – sok egyéb tényező mellett – ajánlott végleg megszabadulni a káros szokásoktól (a cigaretta letételéhez például hatékony segítséget nyújthatnak a tapaszok, a gyógyszeres rágógumik vagy a szopogatótabletták is).

4. Mozogjon rendszeresen! A fizikai aktivitás alkalmazkodásra ösztönzi a csontszerkezetet, a fokozott terhelésnek köszönhetően a csonttömeg növekedésnek indulhat. Már napi 15–20 perc mozgással is rengeteget tehet egészsége érdekében (a gyaloglás vagy a gyógytorna például a csontritkulással diagnosztizált emberek számára is végezhető tevékenységek, és segíthetnek elkerülni az állapotromlást).

Szeretne többet megtudni az oszteoporózisról? Forduljon bizalommal a Tócós Patika kollégáihoz, vagy keresse fel webpatikánkat, ahol a csontritkulás megelőzését támogató készítményeket online is megrendelheti.

Kérdése van?